آرامگاه ابوالقاسم فردوسی مشهد
نوشته شده توسط : یوسفی

آرامگاه ابوالقاسم فردوسی مشهد

_ابوالقاسم_فردوسی_مشهد.jpg

آرامگاه فردوسی، یادمانی است در توس در شمال مشهد در خاک‌جای ابوالقاسم فردوسی که توسط  هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد.در سال 1313 به یاد ابوالقاسم فردوسی در نزدیکی شهر مشهد بنایی افتتاح شد. این بنای فرهنگی در 20 کیلومتری شهر مشهد می باشد این مجموعه به باغ فردوسی مشهور می باشد. زمانی که می خواهید به این مکان بیایید می توانید قبل از آمدن از شهر تاریخی با قدمت دیرینه ی "تابران" دیدن کنید. این شهر محل تولد محمد غزالی می باشد و همچنین و نزدیک به زندان هارونیه می باشد. زمانی که از ضلع شرقی این مجموعه مسافتی بالغ بر بیست و هشت کیلومتر را رد کنید به محل تولد ابولقاسم فردوسی می رسید. زادگاه این شاعر پرآوزه روستای پاژ می باشد. امروزه این روستا خراب شده است. این روستا به دست پهلوان بزرگ ایرانی توس بنا شده است.
کیخسرو شاهرخ در سال 1305 در توس مکان دفن این شاعر را پیدا کرد. طول مقبره ی فردوسی 6متر و عرض آن 5 متر بوده است . آرامگاه به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کورش در پاسارگاد ساخته شده است . مساحت ساختمان نهصد و چهل و پنج متر بود و برای تزیین آن بهترین سنگ تراش ها تصاویری از شاهنامه را بر روی دیواره های ساختمان حک کردند. این بنا در جشن هزاره ابولقاسم فردوسی افتتاح شد. موزه ای نیز در نزدیکی ساختمان مقبره ساخته شده و می توانید در آنجا بهترین و نفیس ترین شاهنامه ی فردوسی را ببینید.  مهدی اخوان  ثالث به خواسته خودش در کنار این شاعر بزرگ دفن شده است.
حکیم ابوالقاسم فردوسی در حدود سال سیصد و بیست و نه ه.ق در شهر طبران توس به متولد شد. پدرش از کشاورزان توس بود که ثروت و موقعیت عالی داشت. ابولقاسم فردوسی در جوانی با درآمدی که از این  املاک پدرش به ارث برده بود زندگی خود را می گذراند و به کسی محتاج نبود. اما کم کم اموال خود را خرج سرودن شاهنامه کرد و در پیری به تنگدستی و فقر رسید.

_ابوالقاسم_فردوسی_مشهد_2.jpg





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد, بهترین جاذبه های توریستی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: